Reklama
  • Wtorek, 2 lipca 2013 (15:19)

    Grillowanie - smaczne i zdrowe

Sezon na biesiady pod chmurką rozpoczęty. Co zrobić, by cieszyć się smakiem potraw z rusztu bez szkody dla samopoczucia? Podpowiadamy!

Starasz się zdrowo odżywiać, prowadzisz aktywny tryb życia, zależy ci na zgrabnej figurze… Unikasz więc dań z rusztu, mimo że czasami masz na nie wielką ochotę. Rzeczywiście, często słyszy się, że grillowane przysmaki są ciężkostrawne i niezdrowe. Ale to nie do końca prawda!

Odpowiednio dobrane, przygotowane, a następnie upieczone produkty nie mają wiele kalorii, a do tego zachowują cenne składniki odżywcze. Przeczytaj rady dietetyków i kucharzy!

Bez marynaty ani rusz!

Reklama

Na ruszcie najchętniej układamy kiełbaski i karkówkę. Niestety, takie dania są dość tłuste! Równie pyszne, a przy tym o połowę chudsze, będą kąski drobiowe albo cielęce. Możesz przygotowywać z nich delikatne steki lub kolorowe szaszłyki.

Mięso przed grillowaniem warto dobrze zamarynować (nawet dzień wcześniej). Stanie się kruche i nie będzie wymagało długiego pieczenia na ruszcie.

Podstawą marynaty powinna być oliwa. Dodaj do niej sporo pikantnych przypraw – ułatwiają trawienie!

Ważny dobry węgiel

Do grillowania najlepiej wykorzystuj tylko węgiel drzewny z drzew liściastych. W żadnym wypadku nie podpalaj go benzyną! Wybierz naturalną podpałkę, np. spirytusową. Dobre są też drzazgi z drzew owocowych.

Piecz na żarze, nigdy na otwartym ogniu! To szczególnie ważne, gdy używasz brykietu – nim powstanie żar, z opału zdążą wypalić się szkodliwe substancje chemiczne. Żar powstaje po ok. 25 minutach od rozpalenia węgla.

Unikaj szkodliwych substancji

Umyte i doprawione mięso przechowuj w lodówce. Wyjmij je dopiero, gdy grill jest już rozpalony i gotowy do pieczenia. Na surowych daniach, które będą wcześniej wystawione na ciepłe powietrze, mogą rozwinąć się bakterie.

Potrawy piecz na tackach aluminiowych. Dzięki nim produkty zawierające tłuszcz są oddzielone od żaru. Gdy na ruszcie nie położysz tacki, tłuszcz będzie ściekać do paleniska i zaczną wydzielać się szkodliwe substancje!

Jak najwięcej surówek i pachnących ziół!

Według zaleceń dietetyków, do każdej grillowanej potrawy powinniśmy zjeść porcję warzyw, najlepiej surowych (np. w postaci sałatek).

Zawarte w jarzynach substancje, tzw. antyoksydanty, zniwelują działanie szkodliwych wolnych rodników, które mogą się znajdować w dymie z grilla. Podobne działanie mają zioła. Dodawaj je do marynat, dipów, posypuj nimi grillowane mięso.

Gdy na żarzący się węgiel wrzucisz kilka suchych gałązek rozmarynu lub tymianku, potrawy dodatkowo zyskają piękny zapach. Taki sam efekt uzyskasz, jeśli do węgla dodasz namoczone wcześniej w wodzie listki laurowe.

Superduet: ryby i warzywa!

Grillować możesz nie tylko mięso! Uczta na świeżym powietrzu z pewnością nie zaszkodzi twojej sylwetce, gdy zdecydujesz się na pieczoną rybę i warzywa z grilla! Dania będą jeszcze zdrowsze, gdy zamiast solą przyprawisz je suszonymi ziołami.

Ziemniaczki? Nie, dziękuję!

Choć grillowane kartofelki są takie pyszne, lepiej ich unikaj! Najnowsze badania holenderskich naukowców udowodniły bowiem, że w ziemniakach (podobnie jak w tostach!), podczas pieczenia na ruszcie, powstaje akrylamid. To niebezpieczny związek chemiczny, któremu przypisano działanie rakotwórcze.

Naj
Więcej na temat:sezon | smaczne | Nie | Dania | Tray | pod chmurką

Zobacz również

  • Składniki na 6 sztuk: 1 szklanka białej fasoli, 1 jajko, 1 mała cebula, 1-2 ząbki czosnku, ¼ strąka czerwonej papryki, 3 łyżki płatków owsianych, 3 łyżki mąki pełnoziarnistej, 2 łyżki posiekanego... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.